20/01/2024

İstinye Üniversitesi’nde özel gereksinimli gençlerin topluma katılımını sağlamak ve yaygınlaştırmak amacıyla başlatılan İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Sağlık Yönetimi Bölümü Dr. Öğr. Üye. Özlem ÖZAYDIN’ ın “Yükseköğrenimde Zihinsel Engelli Bireylerin Önündeki Engelleri Kaldırmak Mümkün Mü? Down Sendromlu Fahri Öğrenci Programı” başlıklı projesi TÜBİTAK 3005- Sosyal ve Beşerî Bilimlerde Yenilikçi Çözümler Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında İstinye Üniversitesi, Türkiye Down Sendromu Derneği ile ‘Fahri Öğrenci Projesi’ne ev sahipliği yaptı ve “Fahri Öğrenci Projesi”nin on haftalık ilk dönemi tamamlandı. TÜBİTAK tarafından desteklenen ve Üniversitemizin Türkiye Down Sendromu Derneği ile yaptığı iş birliği sonrası hayata geçirilen Fahri Öğrenci Projesi’nde 9 down sendromlu öğrenci üniversite düzeyinde eğitim aldı. Özel gereksinimli bireylerin topluma kazandırılması motivasyonuyla Üniversitemizde eğitim alarak bir araya gelen öğrenciler, Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü’nde son derslerine girmelerinin ardından önlüklerini giyip, pasta yaptı. Proje başlangıcından itibaren, eğitim süresince günlük tutarak izlenimlerini de paylaşan öğrenciler, Üniversitemizin farklı bölümlerinde birden fazla derse katıldı. Pilot çalışma ile Down sendromlu bireylerin üniversiteye katılımının yanı sıra, projenin Türkiye’deki birçok üniversitede hayata geçirilmesi de hedefleniyor. Proje boyunca hocalar ve öğrenciler açısından çift taraflı farkındalığın artırılması da ana hedefler arasında bulunuyor. 

İstinye Üniversitesi Sağlık Yönetimi Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Özlem Özaydın etkinlik öncesi, “Projeye geçtiğimiz yılın ağustos ayında, özel gereksinimli bireylerin topluma katılımını yaygınlaştırmak amacıyla başladım. Türkiye Down Sendromu Derneği ile iletişime geçmemizin ardından, projeyi geliştirmek için ekip olarak toplantılar gerçekleştirdik ve bugüne geldik. Down sendromlu gençlerimiz ‘tam zamanlı’ öğrenci gibi üniversitemizde eğitim aldı. Onları hiçbir şekilde kendi öğrencilerimizden ayırmadık, farklı bir eğitim programı düzenlemedik. Hâlihazırda devam eden derslerimize dâhil oldular ve bir dönemi bitiriyoruz, proje çok başarılı şekilde yürüdü,” şeklinde projeyi anlattı. 

Türkiye Down Sendromu Derneği Eğitim Koordinatörü Psikolog Mehmet Emin Mansurgüler de son ders sonrasında açıklamalarda bulundu: “Proje, atölye çalışması ile başladı. Özlem Hocamız ve öğrencileriyle bir araya gelmemizin ardından projeyi genişlettik. Üniversitenin Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Görsel İletişim ve Aşçılık bölümlerinde 4 derse 9 down sendromlu öğrencimiz katılım sağladı. Öğrenciler bir dönem boyunca derslere düzenli gelmelerinin yanı sıra, üniversitedeki öğretim üyeleri ve diğer öğrenciler ile birlikte down sendromu ve farklı gelişim gösteren bireylere yönelik de eğitim aldı. Projenin sonunda bilinç düzeylerinin nasıl değiştiğine yönelik bilimsel bir çalışma da yapılacak. Bu pilot çalışma ile istiyoruz ki, birçok üniversitenin farklı bölümlerinde down sendromlu öğrencilerimiz eğitime ve sosyal hayata dâhil olsunlar. İstinye Üniversitesi’ndeki projenin sonunda çalıştay yapacağız. Böylece daha kapsayıcı bir üniversite ortamında engelli bireylerin entegre olmalarına yardımcı olmayı hedefliyoruz.”

Rektörümüz Prof. Dr. Erkan İbiş ve Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Peyami Çelikcan’ın da hazır bulundukları projenin son dersinde, Rektörümüz şu şekilde konuştu: “Down sendromlu çocuklarımıza eğitim vermekten gurur ve mutluluk duyuyoruz. Emeği geçen hocalarımızı yürekten kutluyorum. Down sendromlu çocuklarımızın hayatlarına en iyi şekilde devam etmeleri bağlamında bundan sonraki süreçte de çok değerli kazanımlar elde edileceğini düşünüyorum.” 

The first ten-week phase of the "Honorary Student Project," initiated at Istinye University to facilitate the integration of individuals with special needs into society, has been completed. Supported by TUBITAK and implemented in collaboration with the Turkish Down Syndrome Association, the Honorary Student Project saw nine students with Down syndrome receive university-level education. With the motivation of integrating individuals with special needs into society, students who came together at our university took their final classes and, after donning their uniforms, made pastries in the Department of Gastronomy and Culinary Arts.

Throughout the project, the students, who documented their impressions by keeping a journal during the educational period, attended multiple courses in various departments of our university. In addition to enabling the participation of individuals with Down syndrome in university life, the project aims to be implemented in many universities across Turkey. Increasing awareness on both sides, among both teachers and students, is also among the primary goals of the project.

Dr. Özlem Özaydın, in the Department of Health Management at Istinye University, stated, "I initiated the project in august of last year with the aim of promoting the participation of individuals with special needs in society. After contacting the Turkish Down Syndrome Association, we held meetings as a team to develop the project, and here we are today. Our students with Down syndrome received education at our university like 'full-time' students. We did not separate them in any way from our regular students or organize a different education program. They joined our ongoing classes, and as we conclude one semester, the project has been very successful."

Psychologist Mehmet Emin Mansurgüler, the Education Coordinator of the Turkish Down Syndrome Association, made statements after the final class: "The project started with a workshop. After meeting with our esteemed Dr. Özaydın and her students, we expanded the project. Our 9 students with Down syndrome participated in 4 courses in the departments of Gastronomy and Culinary Arts, Visual Communication at the university. Besides regularly attending classes throughout the semester, the students, as well as the university faculty and other students, also received education on Down syndrome and individuals with different developmental needs. A scientific study will be conducted at the end of the project to examine how their awareness levels have changed. With this pilot study, our goal is to have our students with Down syndrome participate in education and social life in various departments of many universities. At the end of the project at Istinye University, we will organize a workshop. Thus, we aim to assist in the integration of disabled individuals into a more inclusive university environment."

In the final class of the project, attended by ISU Rector Prof. Dr. Erkan İbiş and Vice Rector Prof. Dr. Peyami Çelikcan, Rector İbiş expressed the following: "We take pride and joy in providing education to our children with Down syndrome. I sincerely congratulate the professors who contributed to this effort. I believe that valuable achievements will continue to be made in the future for our children with Down syndrome to lead their lives in the best possible way."