Klinik araştırma nedir?

Potansiyel ilaçların, tıbbi cihazların, diğer tanı/tedavi ürün ve yöntemlerinin kamunun kullanımına sunulması için bu ürün/yöntemlerin güvenliliğinin ve etkililiğinin bir dizi araştırma ile ispatlanması gerekir. Gönüllü kişilerin katılımıyla gerçekleştirilen ve tıbbi bilgi elde etmeyi amaçlayan beşeri tıbbi ürünlerin araştırması, biyoyararlanım çalışması ve biyoeşdeğerlik çalışmasına klinik araştırma denir.

Klinik araştırmalar yeni tedavi yöntemlerini/ürünlerini araştırmanın yanında bilinen bir tedavi yönteminin/ürününün daha etkin kullanım şeklinin bulunması veya bu yöntem/ürünler hakkında daha fazla bilgi edinilmesi amacıyla da yapılabilir.

Klinik araştırmayı kim yapar?

Klinik araştırmalar, sorumlu araştırmacının başkanlığında, yeterli eğitim ve deneyime sahip araştırmanın niteliğine uygun bir ekiple yürütülür. Sorumlu araştırmacı, araştırma konusu ile ilgili dalda uzmanlık veya doktora eğitimini tamamlamış olup, araştırmanın yürütülmesinden sorumlu olan hekim veya diş hekimidir.

Klinik araştırmalar kim tarafından incelenir ve izin verilir?

Klinik araştırmalar, TİTCK tarafından onay verilen Etik Kurulların onayı ve Sağlık Bakanlığının izni ile gerçekleştirilmektedir.

Etik Kurullar, araştırmaya katılacak gönüllülerin hakları, sağlık yönünden güvenliği ve esenliğinin korunması amacıyla araştırma hakkında bilimsel ve etik yönden görüş vermek amacıyla oluşturulan bağımsız kurullardır.

Belirlenen dosya teslim tarihleri aralığında eksiksiz teslim edilen başvurular toplantı gündemine alınır, başvuru dosyasında eksik tespit edilen dosyalar bir sonra ki  toplantı gündemine alınır.

Başvuru dosyasının düzenlenebilir metin formatı (MS Office Word ve benzeri) ve imzalandıktan sonra tarayıcıdan geçirilmiş PDF formatı Etik Kurulu Sekreterliği zip (sıkıştırılmış dosya şeklinde) dosyası olarak (klinikarastirmalaretikkurulu@istinye.edu.tr) e-posta adresine gönderilmelidir.

Ayrıca tüm formlar ayrıştırılarak (poşet dosyada) mavi telli dosya içinde Etik Kurul Sekreterine  elden de teslim edilmelidir. Islak imzalı olarak teslim edilmeyen başvuru dosyaları toplantı gündemine alınmayacaktır.

Dosya teslimi saat 16:00'ya kadar yapılması gerekmektedir. Islak imzalı olarak teslim edilmeyen başvuru dosyaları toplantı gündemine alınmayacaktır.

 

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu internet sayfasında bulunan güncel formlar kullanılarak hazırlanmalıdır. Başvuru Koşullarına  aşağıdaki link  üzerinden erişim sağlanmalıdır;

TÜRKİYE İLAÇ VE TIBBİ CİHAZ BAŞVURU EVRAKLARI (Tıklayınız)

  • 27.05.2023 tarihli ve 32203 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan Beşeri Tıbbi Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmeliği gereğince  27.05.2023 tarihli ve 32203 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan Beşeri Tıbbi Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmeliği gereğince Araştırma Dosyası İstinye Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulundan onay aldıktan sonra Türkiye  İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumuna izin almak için başvurmak zorundadır.

1. Başvurular, İstinye Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde bulunan “ISU Klinik Araştırmalar Etik Kurulu” sekretaryasına yapılacaktır.

2. Etik kurul dosyaları «eksiksiz» olarak teslim alır.

3. Son dosya teslim tarihine kadar alınan dosyalar ilgili tarihteki toplantılarda görüşmeye alınır.

4. Bir toplantı gündeminde değerlendirilemeyen başvurular (dosya yoğunluğu, geç teslim gibi nedenlerle), bir sonraki toplantı gündemine alınır.

5. Başvuru dosyasının düzenlenebilir metin formatı (MS Office Word ve benzeri) ve imzalandıktan sonra tarayıcıdan geçirilmiş PDF formatı Etik Kurulu Sekreterliği zip (sıkıştırılmış dosya şeklinde) dosyası olarak e-posta adresine gönderilmelidir. Ayrıca tüm formlar ayrı olacak şekilde Word ve PDF hali CD içerisine yüklenerek dosyaya konulmalıdır. Islak imzalı olarak teslim edilmeyen başvuru dosyaları toplantı gündemine alınmayacaktır.

Tüm formlar ayrıştırılarak (poşet dosyada) mavi telli dosya içinde Sekretaryaya elden de teslim edilmelidir.

6. İlaç ve Biyolojik Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelik (02.02.2016) ve Tıbbi Cihaz Klinik Araştırmaları Yönetmeliği (06.09.2014) kapsamında olan araştırma başvuruları, ilgili mevzuata göre, İSU Klinik Araştırmalar Etik Kurulundan izin aldıktan sonra İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumuna izin almak için başvurmak zorundadır.

 

ÖNEMLİ: Dosya hazırlarken dikkat edilmesi gereken bazı noktalar.

 

Başvuru dosyasının içeriği:

Başvuru dosyası TC Sağlık Bakanlığı TİTCK’nun internet sayfasında bulunan güncel formlar kullanılarak hazırlanmalıdır. Söz konusu araştırmanın tıbbi cihaz ya da klinik araştırma olma durumuna uygun formlar kullanılmalıdır.

TİTCK’nun ilgili formları içerdiği internet sayfalarının linkleri aşağıdadır:

TİTCK Klinik Araştırmalar

TİTCK Tıbbi Cihazda Klinik Araştırmalar

Başvuru formunda belirtilen çalışmanın başlangıç tarihi; Etik Kurul onayı alındıktan sonra şeklinde yazılmalı ve başlangıç tarihi yazılmamalıdır. 

1. İndeks (Dosyada sırasıyla bulunan dokümanların listelendiği kapak sayfasıdır.).

2. Başvuru dilekçesi (Örnek Dilekçe)

3. Klinik Araştırmalar Başvuru Formu / Tıbbi Cihaz Klinik Araştırmaları Başvuru Formu (Araştırmanın içeriğine uygun olarak TİTCK internet sitesinden temin edilecektir. Tıklayınız)

4. Araştırma protokolü (Klinik Araştırmalar Başvuru Formu’nda araştırma protokolü ile ilgili sorular açık bir şekilde cevaplanmalı. Ayrıntılı “araştırma protokolü” ayrıca dosyada bulunmalıdır. Örnek protokol için tıklayınız)

5. Araştırma akış şeması (Dosyada ayrıca bulunması gerekmektedir. Örnek için tıklayınız.)

6. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu (BGOF) (BGOF’nin titck.gov.tr adresinde yer alan asgari bilgilendirilmiş gönüllü olur formu örneği doğrultusunda hazırlanması gerekmektedir. Türkçe olmayan BGOF’nın orijinali ve yeminli tercüman tarafından onaylı tercümesinin de eklenmesi gerekmektedir. ) BGOF hazırlanırken dikkat edilmesi gereken noktalar için örnek formlara tıklayınız. ( Türkçe Örnek Form / İngilizce Örnek Form)

7. Islak imzalı ve titck.gov.tr adresinde yer alan formata göre hazırlanan özgeçmişler. Araştırmada yer alan tüm araştırmacının ıslak imzalı özgeçmişleri dosyada bulunmalıdır. Formdaki tüm bilgiler bilgisayarda doldurulmalı; ad, soyadı, tarih ve imza kısmı el yazısıyla doldurulmalıdır. 

8. Olgu Rapor Formu ( Araştırmadaki her bir gönüllüye ait verilerin ve diğer bilgilerin araştırma protokolünde tanımlandığı şekilde kaydının yapılması için hazırlanan basılı, optik veya elektronik belgedir.)

9. Islak imzalı ve titck.gov.tr adresinde yer alan formata göre hazırlanan araştırma bütçe formu (TÜBİTAK gibi araştırma fonlarından destek alan başvurular için ilk başvuruda imzalı olmayan bütçenin gönderilmesi yeterlidir)

10. Araştırma akademik amaçlıysa, araştırmanın akademik amaçlı olduğuna dair başvuru sahibi dışında yetkili bir kişi tarafından onaylanan ıslak imzalı belge.

11. Araştırmaya dahil edilecekleri gönüllülerin görüşme/ muayene/ örnek toplama işlemlerinin yapılacağı kurum/kuruluş (hastane-sağlık merkezi) vb. yerlerden alınacak izinlerin antetli kağıtta, ıslak imzalı ve kaşeli haliyle Başvuru Dosyasına eklenmelidir.

 

Dosya Kabulü Son Gün 

Planlanan Toplantı Tarihi

25 Aralık 2024 Çarşamba

2 Ocak 2025 Perşembe

8 Ocak 2025 Çarşamba

15 Ocak 2025 Çarşamba

22 Ocak 2025 Çarşamba

29 Ocak 2025 Çarşamba

5 Şubat 2025 Çarşamba

12 Şubat 2025 Çarşamba

19 Şubat 2025 Çarşamba

26 Şubat 2025 Çarşamba

5 Mart 2025 Çarşamba

12 Mart 2025 Çarşamba

19 Mart 2025 Çarşamba

26 Mart 2025 Çarşamba

2 Nisan 2025 Çarşamba

9 Nisan 2025 Çarşamba

16 Nisan 2025 Çarşamba

24 Nisan 2025 Perşembe

30 Nisan 2025 Çarşamba

7 Mayıs 2025 Çarşamba

14 Mayıs 2025 Çarşamba

21 Mayıs 2025 Çarşamba

28 Mayıs 2025 Çarşamba

4 Haziran 2025 Çarşamba

11 Haziran 2025 Çarşamba

18 Haziran 2025 Çarşamba

25 Haziran 2025 Çarşamba

2 Temmuz 2025 Çarşamba

9 Temmuz 2025 Çarşamba

16 Temmuz 2025 Çarşamba

23 Temmuz 2025 Çarşamba

30 Temmuz 2025 Çarşamba

6 Ağustos 2025 Çarşamba

13 Ağustos 2025 Çarşamba

20 Ağustos 2025 Çarşamba

27 Ağustos 2025 Çarşamba

3 Eylül 2025 Çarşamba

10 Eylül 2025 Çarşamba

17 Eylül 2025 Çarşamba

24 Eylül 2025 Çarşamba

1 Ekim 2025 Çarşamba

8 Ekim 2025 Çarşamba

15 Ekim 2025 Çarşamba

22 Ekim 2025 Çarşamba

30 Ekim 2025 Perşembe

5 Kasım 2025 Çarşamba

12 Kasım 2025 Çarşamba

19 Kasım 2025 Çarşamba

26 Kasım 2025 Çarşamba

3 Aralık 2025 Çarşamba

10 Ocak 2000 Pazartesi

17 Aralık 2025 Çarşamba

24 Aralık 2025 Çarşamba

31 Aralık 2025 Çarşamba

 Sorulan Sorular (Tıklayınız)

Bunun dışındaki diğer sorularınız için klinikarastirmalaretikkurulu@istinye.edu.tr 

Kurumun aşağıda gösterdiği adrese başvuru ücreti yatırılır ve dekontun aslı ve bir örneği başvuru dosyasına eklenir.

Uzmanlık tezleri veya akademik amaçlı araştırmalar için başvuru ÜCRETSİZDİR.

2025 Yılı Başvuru Ücretleri
İlk Başvuru

Faz I, II, III-  Beşeri Tıbbi Ürünlerin Klinik Araştırma İlk Başvurusu

(Uzmanlık Tezleri veya Akademik Amaçlı Yapılacaklar Hariç)

48.691,03 TL

Düşük Riskli Bilimsel Çalışma İlk Başvurusu 

(Uzmanlık Tezleri veya Akademik Amaçlı Yapılacaklar Hariç)

20.867,58 TL
Adaptif Tasarımlar- Beşeri Tıbbi Ürünlerin Adaptif Tasarımlı (Faz I/II, Faz I/III, Faz II/III) Klinik Araştırma İlk Başvurusu (Uzmanlık Tezleri veya Akademik Amaçlı Yapılacaklar Hariç)69.558,61 TL
BY/BE Çalışmaları İlk Başvurusu20.867,58 TL

Sağlık Beyanlı Ürün / Yöntem Çalışmaları İlk Başvurusu

(Uzmanlık Tezleri veya Akademik Amaçlı Yapılacaklar Hariç)

45.213,10 TL
Önemli Değişiklik Başvuruları
Önemli Değişiklik Başvurusu20.867,58 TL
Değişiklik Başvuruları
Değişiklik Başvurusu869,53 TL
İthalat Başvuruları
Klinik Araştırmalarda Kullanılacak Araştırma Ürünlerinin İthalat İzni5.216,91 TL
Araştırmacı Toplantısı Başvuruları
Klinik Araştırma Araştırmacı Toplantısı Başvuruları1.738,98 TL
Arşivleme Hizmeti Başvuruları
Klinik Araştırma Dokümanları Arşivleme Hizmeti Kontrol Başvurusu49.386,62 TL
Klinik Araştırma Dokümanları Arşivleme Hizmeti İçin Uygunluk Belgesi5.216,91 TL
Zayi Klinik Araştırma Dokümanları Arşivleme Hizmeti İçin Uygunluk Belgesi6.887,44 TL
 

 

Etik Kurul Başkanı                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Prof. Dr. Yusuf SARIOĞLU                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Sekreter                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Gözde ADA

Sekreter
klinikarastirmalaretikkurulu@istinye.edu.tr

Adres: Vadi H Kampüsü, Ayazağa, Azerbaycan Cd. No:4 D:A, 34396 Sarıyer/İstanbul